Tips til basis cykeltræning for begyndere

Næsten alle har lært at cykle som barn, så: 
Næsten alle kan cykle, men ikke alle kan cykle langt

Vi giver dig derfor herunder nogle tips til, hvordan du kommer sikkert i gang med cykeltræning.

Hvis du aldrig har været sportsaktiv men har fået lysten til at motionere enten alene eller med f.eks. kollegaer, så læs denne lille vejledning.
Det er ikke magi eller svære ord, det kræver kun en god cykel og viljen til at gå i gang.

Tips til basis Cykeltræning giver dig den fordel, at du enkelt og nemt kommer i gang med at cykle.

Regel nummer 1 er:

Lad være med at starte med at overbelaste din krop! Dette gælder for alle men især for begyndere, som siger: "Nu har jeg truffet beslutningen om at komme i gang, og så skal det også kunne mærkes!". Hvis du starter for voldsomt ud, så mister du hurtigt lysten til den bedste sport i verden.

Når dine muskler gør lidt ondt, så det er ok, men vær hele tiden opmærksom på din krop, så du er sikker på, at cykeltræningen går stille og roligt.

Basis cykeltræning i praksis:

Det første du har brug for, før du går i gang med cykeltræning, er et "kilometer" eftersyn hos din læge. Fortæl hende eller ham at du planlægger at begynde cykeltræning. Er der ikke nogen problemer, så er du klar til at gå i gang.

Så starter vi:

  • Tag din cykel se den grundigt efter. Lige som dig selv skal den også have et service- eftersyn. Det er vigtigt at cyklen snurrer, fordi den skal være din tro følger i de næste mange måneder.
  • Sæt dig på din cykel, kør stille og roligt en 20-30 minutters tur rundt hvor du bor. Dels vil du opleve nydelsen, dels vil du sikkert opleve, at der er forandringer du ikke har set før.
  • Udvælg til de første ture en rute i fladt terræn. Først når du har en god fornemmelse på cyklen og din bagdel har vænnet sig til sadlen, kan du cykle lidt længere.
  • Lad være med at fylde maven med tung mad 1 time før cykeltræningen. Kost kan du læse om under hvad du skal spise.
  • Sæt lige fra begyndelsen kryds i din kalender, at disse dage vil du ud at cykle.
  • Lad være med at lade undskyldningerne bestemme, hvornår du kan træne.
  • Det er dig der er træneren, derfor stil krav til din træner, stil krav til dig selv.

Træningsplan:

Programmet sigter på at skabe en grundkondition som gør, at du kan gennemføre Tøse-Runden med et stort smil og stor selvtilfredsstillelse.

PS.: Husk at takke træneren når du har gennemført! ;-)

Hent dit træningsprogram